Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Életkorod és az ételek

2011.04.04

..... Húszévesen .....

Egészségi állapotunk ezekben az években van a csúcson, de - tisztelet a kivételnek -
próbára is tesszük a szervezetünket.
A húszas években az ember hajlamos több alkoholt fogyasztani a kelleténél,
gyakran rendszertelenül és egészségtelenül étkezik, és túl sok alvásban sincs része.

Több sajt, kevesebb celebdiéta

Az intenzív csontnövekedés, mely a kamaszkorban elkezdődött, a húszas években még folytatódik
- ha nem is ugyanabban az ütemben.
Most még van esély a csontnövelésre, mielőtt a harmincas években megkezdődne az elkerülhetetlen csontvékonyodás.
Ehhez napi 700 milligramm kalciumot kell a szervezetbe juttatni
- ez 10 dkg sajtnak, vagy nagyjából fél liter tejnek megfelelő adag.
Ha tej helyett tejalapú italokkal oldanád meg a problémát,
vigyázz: egyes italok foszforsavat tartalmaznak, ami rontja a kalcium felszívódását.
Emellett tanácsos kerülni ebben az életkorban a népszerű diétákat.
Sajnos, túl gyakran jelennek újabbnál újabb őrült, minden tudományos alapot nélkülöző diéták,
melyeket sokszor mosolygó hírességekkel reklámoznak.
Az ezen diéták során alkalmazott fogyasztó módszerek végső soron súlygyarapodáshoz,
de akár tápanyaghiányos állapotokhoz is vezethetnek. Ha túlsúlyosnak érzed magad, inkább konzultálj dietetikus szakemberrel, vagy válassz ésszerű, betartható fogyókúrás módszert!
Ebben az életkorban a reggeliről sem szabad megfeledkezni, mely az egészséges táplálkozás egyik alapja.
Reggelire zabkása, rántotta, pirítós, vagy gyümölcsök fogyasztása ajánlott.

Kerüld el az alkorexiát!

Az alkorexia gyakori jelenség a húszas éveikben járó nőknél, akik az elfogyasztott alkoholos italok kalóriáját számításba véve inkább kevesebb táplálékot vesznek magukhoz.
Az alkohol üres kalóriákkal lát el, az alkorexia következménye ezért szegényes tápanyagbevitel,
amely aztán gyorsan meglátszik rossz állapotú hajadon, körmeiden és a bőrödön.
A mértéktelen ivás ráadásul belső, nem látható zsírosodást is okozhat a belső szervek körül,
és ez az állapot későbbi életkorban megjelenő cukor- és szívbetegségekért, de rákos daganatokért is felelőssé tehető.

..... Harmincévesen .....

A harmincas éveiben járó nő általában a munkája, a párja, és valószínűleg a gyerekek között próbálja megosztani az idejét, és minden jó szándéka ellenére útközben tud csak harapni valamit,
vagy azt rágcsál, amit a gyerek a tányérján hagyott.
Arra, hogy rendesen leüljön és nyugodtan, tápláló ételeket egyen, általában nincs ideje,
és valószínűleg idejét sem tudja annak, hogy mikor aludta ki magát utoljára rendesen.

Több sárgabarack, folsav, kevesebb nass

Ha fáradt vagy és energiára van szükséged, ne a nem túl egészséges kávét vagy kólát válaszd,
mert ezek csupán rövid távon hatnak.
Inkább hívd segítségül a lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmazó ételeket,
mint amilyen az aszalt sárgabarack, az alma, vagy egy szelet zabkenyér.

Minden nőnek, aki gyermeket szeretne, napi 0,4 mg folsavat kellene a szervezetébe juttatnia,
mivel ez segít megelőzni a vetélést vagy a magzati károsodást.
A folsav a szíved és érrendszered egészségében is nélkülözhetetlen,
de egyes tanulmányok rákmegelőző és depressziócsökkentő hatásáról is beszámolnak.
Ha teheted, egyél ezért több folsavban gazdag élelmiszert, például májat, spenótot, gyümölcsöket.
Amikor túl kevés az idő a rendes étkezésekhez, ne magas zsír- és cukortartalmú falatokkal próbáld életben tartani magad, mert ettől csak meghízol.
Ráadásul ezzel a szervezeted a számára valóban szükséges tápanyagokból is hiányt szenved,
ami betegségekhez vezethet.
Azért nem kell lemondanod a nassolásról, csak jól válogasd meg, mit eszegetsz:
válaszd inkább a diákcsemegét, darabolt sárgarépát humuszba mártogatva, vagy a zabos kekszet.

..... Negyven évesen .....

Az anyagcsere akár 10 százalékkal is lassabb lehet ezekben az években, mint a harmincas években, ennélfogva könnyebb hízni és elhízni is - utóbbi pedig növeli a cukorbetegség és a szívroham kockázatát is. Nőként ekkor már számolnod kell a menopauza szelével is, ami hangulatingadozásokkal,
verejtékezéssel vagy szorongással járhat.

Steak, szója és élénk színű gyümölcsök, zöldségek előnyben!

Ha a menstruációs ciklusod kiszámíthatatlanná válik, az könnyen vérszegénységet is okozhat.
Ennek tünetei, mint a levertség és a koncentrációs zavar, könnyen orvosolhatók fokozott vasbevitellel. Egyél több vörös húst, legalább háromszor egy héten, ezenkívül jót tesz a bab, a hüvelyesek, a tojás és a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása is.
Fontos tudnod, hogy a C-vitamin segíti a vas felszívódását, úgyhogy ajánlott a vasban gazdag ebédedhez egy pohár narancslevet innod.
A növényi ösztrogénben gazdag ételek, mint például a szója, a lencse, a csicseriborsó és a lenmag, segíthetnek egyensúlyban tartani a hormonszintedet.
Ázsiában, ahol a nők sok tofut és szójaszószt fogyasztanak, jóval kevesebben szenvednek a hőhullámoktól.
Ahogy a korod kezd meglátszani a bőrödön, az élénk színű zöldségek és gyümölcsök, melyek bétakarotint, esszenciális zsírsavakat és E-vitamint tartalmaznak, táplálják a bőrödet.
Fogyassz több avokádót, olívaolajat és olajos magvakat.

El a kezekkel a kekszes doboztól!

A lassabb anyagcsere miatt napi 200 kalóriával kevesebbet kell enned, ha nem akarsz meghízni.
Kis áldozatok árán ezt könnyen megvalósíthatod, ha visszafogod a nassolást vagy a túlzott szénhidrátfogyasztást.

..... Ötven évesen .....

Ekkorra a csontritkulás, a rák és a szívbetegségek megnövekedett kockázatával kell szembenézni.

Egyél több zabot, és csökkentsd a sóbevitelt!

A hüvelyesekben és a zabban lévő rostok segítenek csökkenteni a koleszterinszintedet,
ahogy a speciális koleszterincsökkentő tej, margarin és joghurt is.
A szívbetegségek legfontosabb kockázati tényezői a magas vérnyomás, a túl sok alkohol és a só. Csökkentsd a sós ételek fogyasztását, és egyél több, káliumban gazdag banánt és szárított gyümölcsöt,
a kálium ugyanis segít ellensúlyozni a felesleges só káros hatásait.

..... Hatvanas évek és afölött .....

A hatvanas években és afölött az anyagcsere már 20-40 százalékkal is lassabb lehet, mint a húszas években, így a rákbetegségek kockázata mellett az elhízás veszélye is megnő.

Probiotikum és tea minden mennyiségben!

Ahogy öregszel, úgy nő az egyes betegségek kialakulásának kockázata is.
A legjobb védelmet a probiotikumok jelentik. Szakértők kimutatták, hogy a naponta rendszeresen probiotikus italokat fogyasztó betegek kisebb arányban kaptak el kórházi fertőzéseket, mint azok,
akik alkoholos géllel fertőtlenítették a kezeiket, és kisebb eséllyel is betegedtek meg.
A korral csökken a szomjúságérzeted is, ezért könnyebben kiszáradhatsz, ami fáradtsághoz,
fejfájáshoz és veseproblémákhoz vezethet.
A víz a legjobb megoldás: próbálj napi nyolc pohárral meginni belőle, ha nem megy, igyál inkább teát.

Kerüld a kolbászt!

A béldaganatok 80 százaléka a hatvanas években és afölött jelenik meg, ezért, ha teheted, fogd vissza a feldolgozott húsok - kolbász, szalámi, sonka, szalonna, pástétom - fogyasztását, melyeket összefüggésbe hoztak a betegséggel. Tudósok szerint a folsavban gazdag étrend viszont csökkentheti a rák kialakulásának kockázatát.

Forrás: www.life.hu/hazitunder

Fessler Emma

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.